Hur syns man på Google?
När man bygger sin hemsida och vill att den ska synas bra i sökresultaten så finns det vissa saker att pricka av. Vi har skapat en enkel lista på de viktigaste sakerna för bra SEO.
Teknisk SEO
Webbplatsstruktur
Se till att bygga upp sidan så enkelt som möjligt. En tydlig struktur ökar användarvänligheten för besökare.
URL-struktur
Se till att länkarna är uppbyggda på ett tydligt sätt. Har du övergripande kategorier så kan dessa få bli en egen gren på ditt länkträd. Skissa upp din meny på papper för att få en bättre bild över strukturen.
Indexering
Se till att sidan är indexerbar. Detta betyder att olika ”spindlar” kan nå din sida och rita upp dess struktur för sökmotorerna.
Googles verktyg för detta hittar du HÄR.
Säkerhet
Säkerhet är viktigt då din hemsida inte ska skada besökarens enhet (dator/mobil). Att lägga till SSL-certifikat för att få hänglåset i din webbadress är det första man ska göra.
Mobiloptimering
En viktig det för hur relevant er sida uppfattas är mobilanpassningen. Idag är en hemsidan inte mobilanpassad. Den är byggd ”mobile first”.
Detta betyder att man börjar med den mobila sidan och sedan skalar upp den och anpassar till större skärmar.
Sökordsforskning
Se till att fokusera ert innehåll på relevanta sökord.
Se vårat inlägg om hur man hittar rätt sökord.
Samt detta inlägg: Sökordsanalys

On-page optimering
Bra rubriker (H2-H6)
Att sätta rubriker är viktigt för att innehållet ska bli lätt att läsa. Men det är också viktigt för att visa exempelvis Google vad sidan handlar om och vilka olika ämnen som man skriver om.
Ett tips är att placera dina sökord i rubrikerna.
Metabeskrivningar
Detta syftat till de beskrivningar man sätter på exempelvis bilder på din sida. Dessa har möjlighet att dyka upp på Googles bildsökningar. Därför ska man inte glömma att sätta ut relevanta metataggar och beskrivningar på sina bilder.
Relevans
Var relevant för sökningen ni syns på. Det innebär att om någon söker after svaret på en fråga så ska er sida tillhanda hålla svaret på ett tydligt sätt.
Google läser av detta på flera olika sätt. Viktigt att fokusera på är tiden besökare spenderar på sidan samt tydlig struktur av innehållet.
Mobilvänlighet
Det säger sig självt. Är sidan dåligt anpassad för olika skärmar så stannar besökare inte kvar på din sida. Får man för många besökare som kommer in på sidan och direkt backar tillbaka så straffas man av Google då man inte anses tillhandahålla relevant information på sökningen.
Interna länkar
Se till att internlänka dina olika sidor och artiklar. Detta leder besökaren vidare till mer relevant information och de stannar kvar på din hemsida.
Behöver ni hjälp med att synas?
Vi sköter optimeringen och och hjälper er med uppdateringar av hemsidan.

Off-page optimering
Inkommande länkar
En inkommande länk, där en utomstående hemsida pekar sitt innehåll till din sida, ses som en ”like” (röst) för din sida. Någon har då intygat att ditt innehåll är bra och relevant. Det gillar Google.
Google My Business
Här han du skapa en profil som syns när någon söker efter ditt företag. Du kan bland annat styra över vilka öppettider som syns samt lägga till telefonnummer om du vill. Detta är en av de första sakerna man ska göra när man vill optimera sin hemsida.
Skapa social profiler
Fler profiler betyder fler sätt att synas beroende på vart sökningen sker. Söker dina kunder efter liknande produkter på Instagram? Då ska du finnas där!