När du startar arbetet med din SEO (sökmotoroptimering) är det viktigt att du redan från start börjar tänka på dina sökord. Du har säkert hört uttrycket sökmotoroptimering och sökordsanalys flera gånger redan. Men vad innebär det rent konkret?
Syftet med sökordsanalys är att hitta de nyckelord eller fraser som kommer leda in trafik till din webbplats. Man vill veta vilka sökord & fraser som målgruppen kan tänkas söka efter gällande ett specifikt ämne. Dessa ord och fraser ska du sedan skapa innehåll kring på din sida.
Du bör ställa dig några frågor och skriva ner de ord som du kommer på.
Vilket ämne behandlar din hemsida?
Vilka liknande ord (synonymer) finns det?
När du har dina nyckelord som du vill fokusera på gäller det att tilldela orden till dina undersidor. Varje sida bör ha ett nyckelord som sitt huvudsakliga sökfokus.
Vad är ditt erbjudande?
Om du säljer en produkt eller tjänst så hittar du ditt huvudsakliga fokus i just det. Men tänk här på hur din målgrupp söker. Säljer du exempelvis mobilskal så är ett nyckelord såklart ”mobilskal”. Men det kan vara svårt att synas på ett så konkurrensutsatt sökord. Gå lite djupare på just ditt erbjudande och leta efter vad som utmärker dig. Kanske ska du fokusera en undersida på ”mobilskal batteri” om du säljer mobilskal med inbyggt batteri. Sökordet eller frasen ska vara relevant för just den sidan du vill fokusera på.
Vad är rätt sökord?
Ett sätt att undersöka och utvärdera ett sökord är att se över hur stor sökvolym odet/frasen har. Med större sökmängd på ett ord har du större chans att driva mer trafik. Du kan använda Google Trends för att se hur populärt ett sökord eller fras är.
Men sökvolym är inte allt. Man bör även ha i åtanke det bakomliggande syftet med sökningen, det man kallar för ”search intent”. Varför har sökningen gjorts? Om du förstår syftet bakom sökningen kan du lättare välja om det är ett nyckelord att välja. Vill personen ha information kring ditt ämne eller är den ute efter att köpa din produkt eller tjänst?
Är en person som söker efter ”gitarr” sugen på att köpa en gitarr eller vill den lära sig spela gitarr?
Om du säljer gitarrer är ett bättre alternativ att fokusera på nyckelord som ”köpa gitarr online” eller ”prisvärda gitarrer 2018” och skapa innehåll kring dessa ämnen.
Att förstå ”search intent” skulle jag säga är den viktigaste punkten när du väljer dina nyckelord och fraser. Tänk sedan på hur du bäst hjälper och vägleder målgruppen i deras sökning.
Relaterade sökningar
Ett sätt att hitta nya nyckelord och fraser är att se vilka relaterade sökningar som din målgrupp gör.
Gå till google och börja sök på ditt ämne. Titta på vilka förslag som google ger innan du är klar med din sökning. Här kan du hitta inspiration till blogginlägg eller nya produktsidor.
Google Sökordsplanerare
Under Google Ads hittar du ett gratis verktyg för att analysera dina sökord (Google Keyword Planner). Med detta verktyg kan du ta fram fler relaterade nyckelord och fraser. Verktyget ger förslag på relaterade sökningar men det kan även visa sökvolymen för ditt nyckelord. Du ser även hur hög konkurrens det finns på just ditt nyckelord.
Google Search Console
Har du aktiverat Google Search Console så kan du se vilka sökningar som leder trafik till din sida idag. Du kan få fram hur relevanta sökningarna är genom trafikmängd och antal klick. Du ser även din genomsnittliga position på dessa.